onsdag 15 mars 2017

Välkommen till min BuJo - Städlista edition

Hello kära läsare. Nu blir det lite BuJo på svenska. I början av månaden nämnde jag att jag gjort upp en planering för mitt bloggande i min BuJo och idag tänkte jag berätta om min BuJo. I framtiden är det tänkt att ni ska få en BuJo-uppdatering den tredje onsdagen varje månad.

Så välkommen till min Bujo: 

Första sidan är min introsida som säger vems bok det är och var en kan kontakta mig om en hittar boken. Bokstäverna har jag klippt ur en tidning och ramen har jag ritat med stålspets så den är riktigt härlig att stryka fingrarna över. Just första sidan i min Leuchttrum 1917 (dotted) är ett tjockare ark så jag vet inte riktigt än om stålspetsen blöder igenom på de riktiga sidorna, men på denna sida är det chill.

Vad är BuJo?
BuJo står för Bullet Journal och jag skulle främst förklara det som ett system för listor och typ dagboksanteckningar (i brist på bättre svenskt ord för journaling). Sedan finns det en kreativ kultur kring Bullet Journals som är anledningen till att folk mer verkar tro att det handlar om att rita. En Bullet Journal kan du göra i vilken anteckningsbok som helst, jag använder som många andra en Leuchttrum 1917 dotted. Bullet Journaling använder vissa symboler som en förklarar med en nyckel, här ser ni min nyckel


Det är främst punkterna "Att göra" till "Anteckning" som andra personer använder. Jag la till "Prio" till "Påbörjad" efter att sett andra personer använda olika symboler för detta men det är främst "Kolla upp" som jag använt.

Varför använder jag BuJo?
Jag är en list-person och jag tycker det är helt fantastiskt att ha alla böcker och listor på ett och samma ställe. Just nu innehåller min Bullet Journal bland annat kalender, dagbok, peppande anteckningar, listor på saker jag behöver, att göra-listor, veckoschema och städlistor. Som sagt: >b l a n d  a n n a t< Jag har verkligen allt i boken och det är så fantastiskt. Jag känner mig trygg med min Bullet Journal.

Så, snart ska vi göra en djupdykning i mina städlistor men först så ska jag uppdatera er i mina månadsuppslag. Dessa använder jag för göra en rejäl avskiljare mellan månader och för att det är så himla fint. Roligt med just dessa är att de säger så mycket om mitt liv
"Januari. Nu vänder det. Snälla, säg att det vänder"
Här kan en verkligen läsa in den desperata hopplösheten som lite osäkert börjar vända. Jag ser kanske ljuset men det kan bara vara en synvilla. 

"Februari - Nu är det väl revolution på gång?!"
Från låten med Bob Hund. Här kan en utläsa ilska men också kämparglöd.

"Mars - förut para inte fanns nu para finns"
Från "Para finns" med Nimo och Abidaz. Mars-fonten är plankad från en vägg på en folkhögskola i Eskilstuna. När denna ritades har jag både fått jobb och min första lön. Men framför allt har jag fått hopp om framtiden.

Okej, nu kommer det ni alla har väntat på

Mina städlistor
OBS: Detta är jättepinsamt men jag har skrivit fel i citatet, det ska stå 
"vem som helst kan GÖRA barn..."
Veckostäd
Varje vecka har jag ett veckouppslag då ena sidan ser ut så här (andra är ett klassiskt veckoschema, typ grundskole-style). Här har jag en ruta med sju städ-grejer (inkl handla, because I hate it) som jag ska göra varje vecka. När jag gjort något så sätter jag ett kryss på den pricken.

Sist men absolut inte minst, för denna är störst och bäst, kommer:
The ultimate städlista
 För denna städlista gjorde jag till och med research och frågade i en trevlig facebookgrupp (S/O!!!) och fick hjälp med att komma på massa städaktiviteter, vissa som jag aldrig ens tänkt på. Dessa städaktiviteter delade jag upp i "per kvartal" som har fyra prickar så jag kan göra fyra kryss, "per halvår" två prickar och "per år" med en prick. Sedan för symmetrin var jag tvungen att göra en kolumn till men då passade jag på att skriva hur många av varje aktivitet jag bör göra i månaden för att inte få så bråttom framåt slutet av kvartalet/halvåret/året. Nu tänkte jag skriva ut vad listorna innehåller så ni ba kan kopiera det rätt av, plus att ni får beskrivningar vad jag menar, det är ni som ska tacka.

Per kvartal (2 aktiviteter/månad)
Kylskåp (torka och rensa ur)
Under diskbänk (Torka ur alla återvinningskärl)
Vattenlås toa
Vattenlås badrum
Avlopp dusch (jag har ett vattenlås där med, hur fantastisk är inte det?)
Soffor (dammsuga under och på soffkuddar, k a t t h å r)
Brandvarnare (testa så den fortfarande funkar)

Per halvår (2 aktiviteter/månad)
Pysselhörna (rensa)
Sovrum - garderober (rensa ur)
Skura kattlåda
Frosta av frysen
Spis - i och bakom (inkl ugn då ofc)
Badrum - skåp och hyllor (rensa och torka av)
Spisfläkt (Eeeeew)
Köket - lådor (rensa och torka ur)
Vattenkokare (kalka av, hur en än nu gör det :/)
Tvättmaskin och torkskåp (torka ur ordentligt, inkl tvättmedelsfack)
Lampor (plocka ner och torka ur/damma av)
Fönster (putsa och torka av persienner)
Lister (damma av? torka av? vet inte vad jag tänkt här)
Kuddar och täcken (tvätta, lakan tvättas oftare)

Per år (1 aktivitet/månad)
Sovrum - hyllor och lådor (rensa och torka ur)
Städskåpet (rensa)
Vardagsrum - hyllor och lådor (rensa och torka ur)
Pärmar (gå igenom och rensa papper)
Förråd (rensa förrådet)
Hall - garderober (rensa ur)
Köksluckor och skåp (torka av)
Dörrar och luckor (torka av)
Luftventilerna (damma av)
Gardiner (tvätta)
Duschdraperi (tvätta)


Så nu vet ni lite mer om min BuJo. Ställ gärna frågor i kommentarerna eller på min facebooksida Sea - Serier, ståupp och sång

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar